Het einde nadert - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Karst Smit - WaarBenJij.nu Het einde nadert - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Karst Smit - WaarBenJij.nu

Het einde nadert

Blijf op de hoogte en volg Karst

29 Juni 2013 | Zuid-Afrika, Pretoria

Inmiddels is het bijna 5 maanden geleden dat ik weg ging uit het (toen nog?) koude Nederland. Kort gezegd betekend dat er nog maar een aantal weken zal zijn voordat ik weer in het vliegtuig zit om via Abu Dhabi naar Amsterdam te vliegen. Het is misschien een cliché maar de tijd vliegt echt als je het naar je zin hebt.
Twee weken geleden hebben we hier afscheid genomen van de eerste drie huisgenoten die weer naar Nederland vertrokken. In dat zelfde weekend gingen er nog twee op rondreis voor twee weken en nog eentje ging een weekend naar Kaapstad. Opeens was een huishouden van acht terug gedrongen naar twee en dat in slechts 3 dagen. Inmiddels zijn we weer even met zijn drieën geweest maar dit weekend ben ik helemaal alleen omdat iedereen of naar huis is of aan het reizen. Omdat de tijd ons langzaam begint in te halen lijkt het wel zijn we de afgelopen weken veel dingen gaan doen die dichtbij zijn maar waar we gewoon weg nog niet aan toe zijn gekomen. 4 weken geleden zijn we naar Johannesburg vertrokken omdat iemand op het idee kwam om te gaan bungee jumpen. Ik had opzich niet echt de behoefte om zelf te springen maar ik ben wel meegegaan. Op naar de Orlando Towers. Twee groot beschilderde koeltorens waar tussen je kan bungee jumpen (Ja, het zijn die torens uit wie is de mol?). Afgelopen weekend hebben we hier in de buurt wat rondgereden met de auto door een natuurpark (we zijn inmiddels aan onze vierde auto toe). Gewoon leuk zonder enig doel een beetje rondrijden en af en toe stoppen om een fototje te maken. Dezelfde dag nog naar een verlaten mall gereden (wat we niet wisten van te voren). Vervolgens naar Centurion gereden omdat we daar nog nooit waren geweest en daar even in de mall rondgelopen. Ik was opzoek naar een springbok jersey (het shirt van het nationale rugby team) maar ik ben uiteindelijk met wat afrikaans talige boeken terug gekomen. Op zondag ochtend ben ik eerst naar het voortrekkersmonument geweest hier in Pretoria. Een indrukwekkend en prachtig bouwwerk waar we eigenlijk in een van de eerste weekenden al heen zouden gaan maar wat er nooit van gekomen is. 's middags ben ik samen met sebastian naar de South Western Townships (voor de meesten van jullie waarschijnlijk beter bekend als SoWeTo) gereden. Ook daar waren we tot nu toe nog niet geweest. Even een paar rondjes gelopen door de enige straat ter wereld waar twee Nobelprijs voor de vrede winnaars hebben gewoond. We hebben het voormalige huis van Nelson Mandela bezichtigd (daar kon je naar binnen voor 20 rand ongeveer 1,80 euro) en even een foto gemaakt van het geboortehuis van Desmond Tutu.
Deze week zijn we even langs het ziekenhuis gereden waar Mandela op dit moment ligt. Een media circus van groot niveau en wat een mensenmassa. Vanochtend werd ik wakker gemaakt door de helikopters die Barack Obama naar de Union Buildings vervoerden. Die liggen hier 5 minuten vandaan en ze kwamen redelijk laag over dus dat verstoort je slaap wel enigszins. in de loop van de ochtend ben ik dan maar even naar de union buildings gereden om te kijken. Maar blijkbaar nam ik niet de meest gangbare weg want ik werd pas door de allerlaatste controle weg gestuurd (+/- 200 meter van de hoofdingang van het gebouw boven op de heuvel). Toen ben ik maar omgedraaid en ben ik nog even langs de ambtswoning van de president gereden en vervolgens naar de Brooklyn Mall te gaan om daar dan eindelijk mijn Springbok Jersey te bemachtigen.

Maandagochtend ga ik ook op reis voor een aantal dagen. Ik vlieg dan naar George en zal via de kust en het meest zuidelijke puntje van het Afrikaanse continent naar Kaapstad rijden om vanaf daar weer naar Johannesburg te vliegen.

Dan resten er nog drie dagen stage en dan zit het er zo goed als op!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karst

Actief sinds 27 Jan. 2013
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 3887

Voorgaande reizen:

13 Februari 2014 - 25 Juli 2014

Zuid Afrika 2014

31 Januari 2013 - 13 Juli 2013

Stage Zuid Afrika

Landen bezocht: