Krugerpark - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Karst Smit - WaarBenJij.nu Krugerpark - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Karst Smit - WaarBenJij.nu

Krugerpark

Door: Karst

Blijf op de hoogte en volg Karst

07 Mei 2013 | Zuid-Afrika, Pretoria

Het is inmiddels alweer een hele tijd geleden sinds het laatste verslag dus het word hoog tijd voor een update. Ik moet proberen om mijn reisverslagen wat regelmatiger te gaan verdelen want een hele maand terug moeten denken is lastig.
In mijn laatste update had ik het er over dat we met de paasdagen naar de drakensbergen zouden gaan om daar te kamperen en te surviven. Dat heb ik helaas moeten laten schieten vanwege ziekte, ik heb van dat weekend gebruik gemaakt om weer te herstellen zodat ik vanaf nu zoweinig mogelijk hoef te missen. Het weekend daarop gewoon weer mee kunnen doen met al onze activiteiten. Op zaterdag hebben we genoten van het lekkere weer aan de rand van het zwembad. ’S Avonds een film gekeken met zn allen. Tijdens de film werd er opeens wat beweging in de tuin gesignaleerd, wat we vervolgens toch even moesten gaan checken. Blijkt er opeens een inbreker in je tuin te staan, die meteen op de vlucht slaat. Wij er achteraan maar met 2 soepele sprongen was hij via het dak van de buren alweer buiten bereik. Sindsdien doen we de deuren maar extra op slot want het leek er wel op alsof ze wisten dat dit een woning met studenten was die op zaterdag vast wel op stap zouden zijn. Maar ja, uitgerekend deze ene keer waren we dus thuis, geluk bij een ongeluk? Op zondag gingen een aantal naar een technofeest maar ik besloot om samen met wat andere naar Johannesburg te gaan. Echt een complete chaos dat centrum van Johannesburg, na een helse tocht bij onze bestemming aangekomen: het hoogste gebouw op het afrikaanse continent. Vanaf daar een mooi uitzicht over Joburg en omgeving. Daarna nog even door naar Chinatown, wat behoorlijk tegen viel.
Van vrijdag 12 tot en met maandag 15 april waren we in het bekende Kruger park. Op vrijdag er heen via de panorama route met mooie uitzichten en stops. Allereerst een grot bezocht met druipstenen, heel erg gaaf! Daarna door naar de MacMac Falls, twee watervallen naast elkaar erg mooi gezicht. De volgende stop die gepland stond was God’s Window wat een geweldig uitzichtpunt moest zijn maar waar door dichte mist helemaal niks te beleven viel. Dus vervolgens maar door naar de volgende locatie, een uitzicht punt wat gesloten bleek te zijn, daar trokken we ons dus even mooi niks van aan. Snel wat mooie plaatjes gemaakt en weer weg, op naar de potholes. Een plek waar de rivier allemaal mooie ronde vormen uit de rotsen heeft geslepen.
Uiteindelijk na een reis van 10 uur aangekomen in onze accommodatie in Phalaborwa. ’S Avonds nog even een drankje aan de bar gedaan en daarna vroeg in bed want we moesten ons om 6 uur in de ochtend melden voor onze eerste safari. Dus de volgende dag slaperig met zn allen in de jeep op safari. Het was een hele dag safari (11 uur) met een verzorgd ontbijt en lunch. Onderweg veel mooie dingen gezien, al snel na binnenkomst in het park stond de eerste giraf langs de weg. Vlak daarna kwamen we de eerste kudde olifanten van de dag tegen. Vervolgens een tijdje niks op wat gazelles en zebra’s na, maar die hebben we hier in Gauteng al meer dan genoeg gezien. Onze gids stopte daarna verschillende keren om ons vogels te laten zien waarvan ik de namen al lang ben vergeten. Kort daarna kwamen we onze eerste buffel tegen en zagen we een luipaard voor de auto langs schieten. Na de lunch reden we langs de rivier en zagen we verschillende nijlpaarden en krokodillen erg tof! In de middag zagen we nog een groep van drie cheeta’s die op zebra’s aan het jagen waren. Op de terug weg naar Phalaborwa nog verschillende olifanten weten te spotten.
Eenmaal terug in het “kamp” eerst even uitrusten en daarna wat gegeten, ook deze avond weer vroeg naar bed want zondagochtend begon met een voet safari waarvoor we ons om 5 uur moesten melden. Onder begeleiding van 2 gewapende rangers te voet het park in, erg indrukwekkend! Helaas zie je veel minder dieren omdat mensen nogal veel geluid maken als ze aan het lopen zijn en dus veel dieren wegjagen. Maar toch nog een olifant en giraf van zeer dichtbij kunnen zien! Verder was het zien van alle pootafdrukken van de beesten al gaaf, je kon gewoon zien dat ze zeer recent gemaakt waren. Na 4 uur lopen zijn we weer terug gebracht naar onze slaapplek en hadden we de middag verder vrij. In de avond werden we opgehaald om in het park te gaan braaien, maar eerst nog even een korte avondsafari waar we eindelijk wilde leeuwen konden spotten. Tijdens de braai liepen er de hele tijd voor onze veiligheid gewapende rangers rond omdat er bijna altijd dieren op de lucht afkomen. Ook nu weer, vlak nadat we wegreden konden we door de felle lampen op de auto nog een olifant zien (je rook hem daarvoor al wel). Op maandagochtend zijn we weer richting huis vertrokken en daar rond een uurtje of 7 in de avond aangekomen. De twee volgende weekend hebben we niet zoveel uitgespookt behalve wat gefeest. Afgelopen week hebben we op Koninginnedag een bezoek gebracht aan het feest op de Nederlandse Ambassade, super gezellig om met +/- 1500 Nederlanders aan de andere kant van de wereld een typische Koninginnedag te hebben.
Inmiddels al over de helft van mijn verblijf hier in Zuid Afrika maar dat voelt nog helemaal niet zo, raar idee om te denken dat ik over ongeveer 3 maanden weer in Nederland ben. Het bevalt me hier nog steeds prima, alleen word het inmiddels wel rap kouder. In de nacht is het kouder dan 10 graden maar overdag nog makkelijk 25, ik heb begrepen dat het straks in de nacht rond het vriespunt gaat zijn en overdag nog rond de 20 graden. Ik word niet echt enthousiast van deze temperatuurschommelingen maar zal ermee moeten leren leven, misschien maar een extra trui of vest gaan aanschaffen.