Sporten, Visum, Gokken en Apartheid - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Karst Smit - WaarBenJij.nu Sporten, Visum, Gokken en Apartheid - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Karst Smit - WaarBenJij.nu

Sporten, Visum, Gokken en Apartheid

Door: Karst

Blijf op de hoogte en volg Karst

06 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Pretoria

Inmiddels al weer meer dan 2 weken geleden sinds het laatste bericht, tijd voor een update. Er zijn sinds de laatste keer alweer veel dingen gebeurt, als eerste natuurlijk jarig geweest. Wakker gemaakt door een trombone en vervolgens een “nieuwjaarsduik” in het zwembad overdag gewoon stage en ’s avonds een drankje gedaan op hatfield square. De rest van de week gewoon stage gelopen en in het weekend lekker actief gedaan. Zaterdag eerst even een ochtend relaxed bij het zwembad genieten van de zon, vervolgens in de middag wezen mountainbiken in Groenkloof Nature Reserve net ten zuiden van Pretoria, 3 uur in de brandende zon tussen de giraffen, zebra’s en struisvogels door fietsen. Echt heel erg gaaf om zo tussen die dieren te staan. ’S Avonds nog even hatfield square onveilig gemaakt met zijn allen.
Op zondag eerst uitslapen en vervolgens met de hele groep richting de golfbaan vlak bij de burnsstreet om een balletje te slaan. In het begin als een stel amateurs veel misgeslagen maar uiteindelijk ging het na een tijdje we redelijk goed al zeg ik het zelf. Maandag eerst de hele dag gewerkt en daarna ’s avonds naar de rugby wedstrijd van de universiteit geweest. Ze hebben helaas wel verloren maar dat bleek niemand in het stadion nou echt heel erg te vinden.
Afgelopen vrijdag alleen ’s ochtends gewerkt omdat we in de middag ons visum moesten verlengen. Met de hele groep richting downtown Pretoria om het kantoor van home affairs te zoeken waar we ons visum konden verlengen. Echt een complete chaos in dat kantoor dik een uur in rij gestaan om de aanvraag aan te maken. Daar moest je bepaalde documenten voor aanleveren en slechts drie van ons hadden de correcte documenten bij zich dus de rest had voor niks in de rij gestaan in een krappe kamer zonder airco. Nadat de aanvraag was “aangemaakt” weer in de rij staan om te kunnen gaan betalen en vervolgens weer in de rij om de aanvraag ergens in te gaan leveren. Uiteindelijk dik 3 uur bezig geweest, maar misschien is vrijdagmiddag niet de beste tijd om dat soort dingen te gaan doen (de rest is zaterdagochtend nog een keer gegaan en waren binnen een uur klaar). Zaterdagmiddag naar het montecasino geweest in Sandton, een gigantisch gebouw helemaal in renaissance stijl gebouwd met dat thema ook weer binnenin doorgevoerd allemaal kleine gebouwen in dat gebouw en een plafond geschilderd als de lucht waardoor het lijkt alsof je gewoon buiten loopt.
Zondag richting Johannesburg eerst naar het apartheidsmuseum wat echt heel erg indrukwekkend. Bij de kassa krijg je een toegangskaartje waarop staat alsof je blank of niet-blank bent dat word trouwens willekeurig bepaald. Ik was een niet-blanke voor een dagje. Als je de hoek omgaat word je meteen even duidelijk gemaakt wat de apartheid betekende, er is een aparte ingang voor de blanke en niet-blanke. Dat is behoorlijk confronterend, beide ingangen hebben een eigen gang waar je een introductie krijgt tot de apartheid na ongeveer 50 meter gaan blank en niet-blank wel samen weer verder maar de stemming is al wel gezet. In het museum is ook een aparte tentoonstelling over Nelson Mandela en zijn strijd tegen de apartheid. De hoofdtentoonstelling over de apartheid zelf zet je wel aan het denken en is behoorlijk raar, want af en toe zie je foto’s over de apartheid en daarnaast een foto die rond dezelfde tijd is genomen en waarop Buzz Aldrin op de maan staat, BIZAR!
Na het museum richting het soccer city stadion, waar die dramatische WK finale tussen Nederland en Spanje plaats vond. Het is wel echt een mooi stadion. Vervolgens nog een rondje downtown Johannesburg gedaan in de auto, daarna richting huis maar eerst nog even gegeten in het centrum van Sandton op het Mandela square. Nu weer een hele week werken en eens uitzoeken wat we dit weekend eens gaan doen.

Owhja, afgelopen week hebben we ons uitstapje naar Kaapstad geboekt op 16 maart gaan we daar voor 4 dagen heen!