13 uur vertraging maar uiteindelijk in Zuid Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Karst Smit - WaarBenJij.nu 13 uur vertraging maar uiteindelijk in Zuid Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Karst Smit - WaarBenJij.nu

13 uur vertraging maar uiteindelijk in Zuid Afrika

Blijf op de hoogte en volg Karst

03 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Pretoria

31 januari vroeg in de ochtend opgestaan en naar Dusseldorf gereden, om vervolgens vanaf daar via Abu Dhabi naar Johannesburg te vliegen. Ik was ruim op tijd op het vliegveld en moest nog even op Remco wachten voordat we konden gaan inchecken. Bij het inchecken werd duidelijk dat het vliegtuig waarschijnlijk een halfuur vertraging zou hebben. Dat moest geen probleem zijn, we hebben 2 uur overstap tijd op Abu Dhabi dus dat moest wel goed komen. Na nog even koffie/thee te hebben gedronken maar echt afscheid genomen van de ouders en achter de douane gegaan. Daar bleek de vertraging inmiddels opgelopen te zijn tot 2 uur, dus dat zou krap worden met overstappen op Abu Dhabi.
Rond 13:00 opgestegen (11:00 was de planning) in het vliegtuig maar even nagevraagd hoe het met de overstap zou worden geregeld en of het met mogelijk nog konden halen. Het vliegtuig zou op ons wachten werd ons vertelt en onze aankomst gate op Abu Dhabi zou naast de gate zijn waarvan we moesten vertrekken naar Johannesburg, dus redelijk gerust konden we nu genieten van de vlucht, we gingen het (waarschijnlijk) halen (misschien dat het wel te kort zou zijn voor de koffers).
Na de landing bleek dat we nog 25 minuten hadden om de volgende vlucht te halen, maar we kregen ook een andere gate dan eerder was vertelt. Nu moesten we eerst met bussen naar de terminal en dan rennen de volgende vlucht. Gespannen staan we klaar om de bus uit te springen zodra de deuren open zouden gaan. In de terminal gevraagd waar we heen moesten, we moeten even wachten en met een meneer meelopen die ons naar de transfer desk zou brengen. Eenmaal bij de desk blijkt dat het vliegtuig al weg is en we moeten worden overgeboekt. We kunnen een uurtje later naar Qatar vliegen en vervolgens naar Johannesburg (we zouden dan 3 uur later zijn dan gedacht maar het is snel opgelost dus prima). Het probleem blijkt nu te zijn dat onze koffers kwijt zijn en Qatar Airways ons niet wil accepteren als passagiers zonder onze koffers. Dus opnieuw het hele circus in, we maken de vrouw achter de balie helemaal gek met onze eisen want de optie met een vertraging van 13 uur is niet te bespreken als er een alternatief via Dubai is. Er blijkt echter niks anders op te zitten dan de volgende dag met Etihad naar de Seychellen te vliegen en vanaf daar naar Johannesburg. We komen dan aan om 18:45 in plaats van 5:45 wat eigenlijk de bedoeling was.
We krijgen een hotel aangeboden om de te wachten uren nog even te kunnen slapen. Alles erop en eraan dus dat is helemaal top, we gaan dus nog echt even de Verenigde Arabische Emiraten in.
De volgende ochtend na 4 uurtjes slaap weer naar het vliegveld en verder met de reis. Via de Seychellen, we hebben beide geen idee waar het ligt maar we gaan erheen... Als we uit het vliegtuig stappen breekt het zweet je meteen uit het is ongeveer 40 graden. Na 3 uur wachten in de terminal (wat meer een hutje is) kunnen we weer verder en na een reis van ongeveer 36 uur zijn we dan eindelijk in Zuid Afrika! En wonder boven wonder zijn onze koffers er ook, die van mij is wel verminkt voor de rest van zijn leven en er zit opeens een stikker op met "fragile" maar voor de rest nog wel heel.
We bellen Albert (van het stagebureau) op en vragen wat we nu moeten doen. Snel de richting de trein want de laatste trein vertrekt over een halfuurtje blijkt het. In de trein kennis gemaakt met het Zuid Afrikaans en wat dronken Afrikanen die net van een cricket wedstrijd terug kwamen en ons duidelijk probeerden te maken wat we allemaal even moeten doen het komende halfjaar.
Als we in het huis aankomen is het ongeveer half 10 en na de huisregels te hebben doorgenomen met Albert snel nog even het zwembad in om te ontspannen.
We zijn eigenlijk heel moe maar we moeten nog even wakker blijven om straks onze huisgenoten te ontmoeten, die zijn uiteten.
De volgende dag het eerste contact met Zuid Afrika gemaakt, 's avonds uit eten en daarna op een groot plein de AfrikaCup wedstrijd gekeken Zuid Afrika tegen Mali. Helaas verloren maar voor de rest een topavond! Vandaag telefoon gekocht met een zuid afrikaans nummer, en voor de rest veel relaxen in de tuin en in het zwembad. Morgen gaat de stage beginnen dus vanavond vroeg naar bed.

Ik hou jullie op de hoogte...