Neushoorns, Kaapstad en een nieuwe auto - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Karst Smit - WaarBenJij.nu Neushoorns, Kaapstad en een nieuwe auto - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Karst Smit - WaarBenJij.nu

Neushoorns, Kaapstad en een nieuwe auto

Door: Karst

Blijf op de hoogte en volg Karst

26 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Doordat er zoveel te doen valt is het lastig om de tijd te vinden om een update te schrijven maar hierbij weer eens een verhaal. Ik moet inmiddels al weer meer dan 2 weken terug denken sinds het laatste bericht dus ik begin maar weer eens terug te denken. Het is ongelofelijk hoeveel dingen we hier doen naast het stage lopen. Laatst op een doordeweekse avond richting de Union Buildings gereden om een uitzicht over Pretoria in de avond te hebben. De Union Buildings zijn de parlements gebouwen van Zuid Afrika en liggen hier nog 10 min rijden vanaf. Vanaf de heuvel heb je normaal gesproken een mooi uitzicht over het park wat eronder ligt alleen ’s nachts merk je daar niet zoveel van vanwege de slechte verlichting in het park. Op de vrijdag zijn we na het werk met zijn 4en bij Henk op visite geweest (dat is de man van wie we de auto huren). We deelden op dat moment met zijn 4en een Renault Clio wat niet een bijzonder ruime auto is voor 4 lange Nederlandse auto is. Henk woont in een beveiligde wijk waar je je van te voren moet melden en dan pas naar binnen mag. Ook dat weer meegemaakt, hij vertelde dat hij hierheen is verhuisd omdat hij bij zijn vorige huis tot 3 maal toe inbrekers had betrapt en vervolgens pakte hij zijn luchtdruk pistool om duidelijk te maken wat je daar het beste tegen kan doen. Na even op het tuinmeubilair te hebben geschoten met het luchtdrukpistool de onderhandelingen geopend over een nieuwe auto, hij zou gaan kijken wat er geregeld kon worden. Vervolgens weer naar huis gereden waarbij onze Clio opeens een deel van het motorvermogen kwijt wist te raken op de een of andere manier. Wel thuis gekomen maar de volgende ochtend deed de auto helemaal niks meer. Dus Henk gebeld en de auto laten “maken” vervolgens met zijn achten op naar de rietvleikloofdam om daar naar neushoorns te zoeken. Na de hele dag te hebben rondgereden geen enkele neushoorn gevonden. Dus na de hoop bijna te hebben opgegeven maar richting de uitgang gegaan en ja hoor daar stonden er opeens 2 in de verte, foto’s van grote afstand maken die helemaal niks voorstellen maar we hebben ze gezien! Vervolgens echt naar de uitgang en nog geen 5 minuten later opeens nog 2 neushoorns op 20 meter van de auto. Nu echte goede foto’s kunnen maken, wat een reusachtige beesten!
Vervolgens een week gewerkt en de Clio in geruild voor een ruime BMW tegen hetzelfde tarief dus geen verkeerde deal. Aan het eind van de week ons klaar gemaakt voor het volgende grootte avontuur Kaapstad! Op Zaterdag naar Lanseria International Airport ten westen van Johannesburg en vanaf daar met het vliegtuig naar Kaapstad. Op het vliegveld van Kaapstad bleek dat de verrekijker die ik van Niels en Margot had gekregen uit mijn tas was gestolen super balen maar niks aan te doen. Aangifte gedaan bij de vliegmaatschappij en vervolgens verder om een auto te gaan regelen voor de komende dagen. De keuze viel op een grote Kia Sportage waar we zeer tevreden over konden zijn. Als eerste naar het hostel in het centrum van Kaapstad gereden, het hostel was niet zo’n succes maar de locatie was perfect midden in het centrum en dichtbij (en met uitzicht op) de tafelberg. Als eerste in het hostel alvast kaartjes gehaald voor de kabelbaan naar de top van de tafelberg zodat we straks niet in de rij hoeven te staan. Om een uurtje of vijf richting de top! Daar heb je geweldig uitzicht over de stad en omgeving. We hebben boven op de berg naar de zonsondergang gekeken wat echt een fantastisch gezicht was! Vervolgens terug naar het hostel en daarna een tentje zoeken om te kunnen eten. Op zondag via een schitterende route langs de kust richting Kaap de Goede Hoop en het Kaappunt. We zijn met een paar van de Goede Hoop naar het Kaappunt gelopen terwijl andere de auto’s omreden. Het is 2 uur lopen maar het is werkelijk een fantastische ervaring met schitterend uitzichten. Na Kaap de Goede Hoop naar Simonstown waar een kolonie afrikaanse pinguïns leeft, apart om die beestjes zo in de hitte zien rond te wandelen. Vervolgens langs muizenberg weer terug naar Kaapstad, even snel wat gegeten en gaan slapen. Op de maandag naar Robben eiland geweest en daar een rondleiding gehad, ik moet zeggen dat ik me er meer van had voorgesteld maar misschien komt dat ook wel omdat ik het apartheidsmuseum al had gezien. ’s Middags naar het two oceans aquarium geweest en het Green Point Stadium. Daarna nog naar de top van signal hill gereden waar je een mooi uitzicht hebt over de stad en de tafelberg. Toen we alle foto’s hadden gemaakt een route via de boulevard gemaakt om een leuk tentje te zoeken om te kunnen eten. Op de laatste dag zijn we ’s ochtends eerst naar het VOC fort in het centrum van Kaapstad gereden Fort de Goede Hoop. Leuk om te zien dat de VOC logo’s er nog steeds op de gevel staan. In de loop van de ochtend via de whale coast route richting Hermanus gereden een stadje aan de kust. Daar hebben we lekker aan de haven gelunched en daarna zijn we vertrokken richting Stellenbosch de bekende wijnstreek van de Kaapregio. Door tijdsdruk niet heel erg goed het stadje kunnen zien, we moesten opschieten om op tijd bij het vliegveld te zijn. Gelukkig hebben we dat uiteindelijk ruim gehaald. ’s Avonds terug gevlogen naar Johannesburg, daar wouden we eigenlijk gelijk in de auto stappen en terug naar Pretoria rijden maar van een auto waren de lampen aan blijven staan en die wou dus niet starten. Helaas kan je de auto’s hier niet allemaal aanduwen vanwege startonderbrekers tegen diefstal. Dus er moest een extra accu aan te pas komen uiteindelijk na ruim een halfuur de auto aan de praat gekregen en konden we met zijn allen richting huis. We waren om ongeveer 12 uur thuis en de volgende ochtend ging de wekker alweer voor een nieuwe werkdag. Gelukkig was Donderdag meteen weer een nationale feestdag en dus een vrije dag. Kortom, een zeer productieve week was het niet. Van onze vrije donderdag gebruik gemaakt om het zwembad maar weer eens uitgebreid te proberen. Afgelopen weekend hebben we ook niet al te veel gedaan en waren we vooral aan het uitrusten. Zaterdagavond nog naar de bioscoop geweest, helaas wel in slaap gevallen tijdens de film. Op zondag nog naar de dierentuin hier in Pretoria geweest die bekend staat als een van de mooiste van de wereld. Nou niet dus, echt helemaal niks een grote aanfluiting. Je snapt niet dat mensen hier naar een dierentuin gaan om olifanten en neushoorns te kijken als je ze bijna overal in het wild kan zien. Achteraf dus een slechte ervaring en een trieste bedoeling, nu weer een weekje werken en met de paasdagen richting de drakensbergen om te kijken wat daar te beleven valt!